Chat met LSE

Welkom bij Chat met LSE. U kunt hier anoniem uw verhaal delen met een hulpverlener als u zelf in een vervelende situatie zit – of als u zich zorgen maakt over iemand in uw omgeving. De medewerkers van het chat-team luisteren naar uw verhaal, geven informatie en helpen als u dat wilt.

De chat is open op:

  • Maandag – vrijdag van 16.00 tot 06.00 uur
  • Zaterdag, zondag en feestdagen: 20.00 tot 06.00 uur

Het kan zijn dat u terughoudend bent om uw zorgen te delen, dat begrijpen we. Via onze chat bieden wij de mogelijkheid om anoniem uw ervaringen of zorgen te bespreken.

Twijfelt u of uw verhaal bij de chat past? Ook dan bent u van harte welkom bij de chat. U kunt vrijblijvend en kosteloos een gesprek aangaan met onze hulpverleners.

Start een gesprek

Hoe helpen we u?

Luisterend oor bieden

We luisteren naar uw verhaal en naar hoe u de situatie ervaart. Samen brengen we de situatie in kaart en geven we informatie over het probleem en de mogelijke vervolgstappen.

Het geven van tips

We geven, waar nodig, concrete tips over hoe u om kunt gaan met situaties waar u tegenaan loopt.  Voorbeelden van vragen die u aan de chat zou kunnen stellen: hoe kan ik het beste in contact blijven met iemand die radicaliseert? Hoe kan ik omgaan met gevoelens van bijvoorbeeld angst, agressie, depressie, schuld en schaamte. Ook bieden we concrete interventies aan die de situatie kunnen stabiliseren en gericht zijn op een oplossing.

Verdere hulp

Samen kijken we of u meer hulp nodig heeft en welke mogelijkheden er dan zijn. We kijken bijvoorbeeld samen met u naar wat er gebeurt in contact met uw omgeving en overleggen wie uit uw directe omgeving zou kunnen helpen en op welke manier. Als u dat wilt kunnen we u ook verwijzen naar een casemanager van het LSE.

Veelgestelde vragen

  • Hoe gaan jullie om met mijn privacy?

    We begrijpen dat chatten voor sommige mensen grote risico’s met zich meebrengt. Daarom gaan we heel zorgvuldig om met uw privacy. Ons hele privacy statement kunt u lezen op deze pagina.

  • Chat ik met een bot?

    Nee, we maken geen gebruik van chatbots. Vanaf het begin van het gesprek spreekt u gelijk met een professionele hulpverlener.

  • Wie zijn de chatmedewerkers?

    De medewerkers van de chat zijn professionele hulpverleners die werkzaam zijn bij Fier. Ze hebben specialistische kennis over radicalisering en extremisme. Waar nodig kunnen ze de vraag, met uw toestemming, voorleggen of overdragen aan een casemanager van het LSE.

  • Hoe lang duurt het voordat ik antwoord krijg?

    Dat kan verschillen. We willen altijd zo snel mogelijk reageren, maar als het druk is op de chat dan chatten onze medewerkers met meerdere mensen tegelijk. Daardoor kan het soms wat langer duren voordat u antwoord krijgt. U kunt wel vast uw verhaal op de chat zetten, we zullen altijd reageren.

  • Ben ik anoniem als ik een chatgesprek start?

    Chatten met LSE is anoniem. Wij weten niet wie u bent en kunnen daar ook niet achterkomen. U kunt natuurlijk zelf besluiten om toch persoonsgegevens met ons te delen, bijvoorbeeld om een situatie uit te leggen, maar dit hoeft niet.

  • Hoe start ik een gesprek?

    Klik op de knop om te starten met chatten. Daarna kiest u een naam en kunt u het gesprek starten. Dit hoeft niet uw eigen naam te zijn.